1051

Waarom Magnesium onmisbaar is?

Magnesium is een mineraal waar een groot deel van de westerse bevolking een tekort aan heeft. Dit komt o.a. doordat we minder magnesium via de voeding binnen krijgen en we meer magnesium verbruiken door stress.

Magnesium is goed voor de spieren, het helpt vermoeidheid te verminderen en het speelt een rol in psychologische functies. Lees meer informatie over de functies van magnesium in ons lichaam en de oorzaken van een tekort aan magnesium.

Bestel Magnesium Citrate online bij Van Herpt of bij Vitami.nl

De belangrijkste functies van magnesium zijn:

– Magnesium draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid
– Magnesium draagt bij tot een normale werking van de spieren
– Magnesium draagt bij tot een normale psychologische functie
– Magnesium draagt bij tot de instandhouding van normale botten en tanden
– Speelt een rol in de prikkeloverdracht in zenuwcellen en spieren.

De voornaamste twee oorzaken van een magnesiumtekort zijn onze huidige voedingsgewoonten en stress.

Minder magnesium in onze voeding
Magnesium zit normaliter veel in groente en fruit, doordat deze magnesium uit de vruchtbare grond halen waar het op groeit. Helaas wordt veel groente en fruit tegenwoordig gekweekt op grond die bewerkt is met kunstmest waardoor het nauwelijks magnesium bevat. Soms wordt groente en fruit zelfs gekweekt op steenwol waardoor er nog minder magnesium in te vinden is.

Te veel calcium in onze voeding
Nederland is een van de landen waar de meeste zuivelproducten worden genuttigd. Zuivelproducten bevatten vaak veel calcium, een mineraal dat nauw verbonden is met magnesium. Calcium is betrokken bij spanningsreacties zoals het spannen van de spieren. Magnesium en calcium hebben elkaar nodig, maar de verhouding dient in balans te zijn. Doordat we relatief veel calcium binnen krijgen en onze voeding te weinig magnesium bevat ontstaat er snel een magnesiumtekort.

Te veel verzurende voeding
Tegenwoordig nemen we veel voedingsmiddelen tot ons die verzurend werken in het lichaam. Voorbeelden van voedingsmiddelen die een verzurend effect hebben in ons lichaam zijn alcohol, suiker, snoep, koek, gebak, fast food, wit meel producten, vet, zuivel en frisdranken. Groente en fruit hebben door de hoeveelheid mineralen die het normaliter bevat een ontzurende werking. Wanneer het lichaam te veel verzuurd raakt gebruikt het mineralen zoals magnesium die een ontzurende werking hebben en de PH-waarde weer in balans brengen. Hoe meer verzurende voeding we dus eten, hoe meer magnesium we verbruiken. Hierdoor kan er een tekort ontstaan aan magnesium.

Stress
Stress is ook een belangrijke factor die kan leiden tot een tekort aan magnesium. Hoe meer stress we hebben hoe meer magnesium we verbruiken. Dit geldt voor zowel fysieke stress zoals intensief sporten, als mentale stress zoals werkdruk en relatiestress. We leven tegenwoordig in een gestreste maatschappij. Het lichaam verbruikt hierdoor veel magnesium waardoor een tekort kan ontstaan.

Magnesium als voedingssupplement
Voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten zijn groente, fruit, noten en zaden rauwe cacao en granen. Toch blijkt het moeilijk om via de voeding van tegenwoordig voldoende magnesium binnen te krijgen. Een aanvulling op de dagelijkse voeding middels een voedingssupplement is dan een ideale oplossing. Er zijn veel verschillende soorten magnesium supplementen. Vermijd goedkope en slecht opneembare vormen zoals magnesium oxide (dat laxerend werkt) of magnesium carbonaat. Magnesium citraat is een vorm van magnesium die heel snel en goed wordt opgenomen in het lichaam.

Magnesium Citraat van Solgar bevat een hoog gehalte magnesium – 200 mg – per tablet. 1 a 2 tabletten per dag is vaak voldoende.

Wanneer Magnesium Citraat wordt gebruikt voor de spieren kan het uitstekend worden gecombineerd met Vitamine D3. Bij gebruik om vermoeidheid te helpen verminderen is de combinatie van Magnesium Citraat met Vitamine B12 een ideale combinatie.

Bestel Magnesium Citrate online bij Van Herpt of bij Vitami.nl