Vet gezond!

Gezonde vetten. Voor sommige mensen klinkt dit tegenstrijdig. Maar niets is minder waar. Je hebt als mens vet heel hard nodig: het geeft energie, het is een bouwstof voor allerlei hormonen en cellen. Je hebt vet nodig om bepaalde vitaminen op te nemen, het is essentieel voor het functioneren van je immuunsysteem, hersenen en zenuwstelsel en beschermt je tegen ontstekingen. Maar dat is nog niet alles. Om vet te kunnen verbranden, heb je vet nodig. Klinkt nog tegenstrijdiger, niet? Door het eten van vetten worden enzymen aangemaakt, die ervoor zorgen dat vetten afgebroken kunnen worden. Voordat je nu meteen naar de snackbar rent: even wachten. Je moet namelijk wel kiezen voor het juiste soort vet, en ook nog in de juiste hoeveelheid.

Verkeerde vetten vind je onder andere in pizza, friet, chips en taart (sorry voor deze boodschap ;-)). Dit zijn vaak transvetten en verzadigde vetten. Het zal je niet verbazen maar deze vetten komen je gezondheid niet ten goede. Voor welke vetten moet je dan wel kiezen? Dit zijn met name de onverzadigde vetten: zowel de enkelvoudig onverzadigde vetten (EOV) als meervoudig onverzadigde vetten (MOV). Deze vetten zijn o.a. te vinden in (vette) vis, zaden, noten en notenpasta’s, pitten, olijfolie en avocado. Overigens zijn zeker niet alle verzadigde vetten verkeerd. Kokosolie, roomboter, biologisch vlees en moedermelk zijn hier goede voorbeelden van.

Daarnaast is vet een echte smaakmaker. Zonder vet smaakt een maaltijd gewoon veel minder lekker. De 0% vet producten worden daarom ook allemaal opgevuld met suikers, zoetstoffen en zout, omdat het anders nergens naar smaakt. Deze producten, die nauwelijks voedingswaarde hebben, zorgen er voor dat je lichaam niet meer de broodnodige voedingstoffen krijgt die het hard nodig heeft. Dus lekker laten staan die Optimel en dieetmargarine en kies voor de puur natuur varianten. In dit geval dus bijvoorbeeld karnemelk met wat vers fruit erdoor en roomboter of kokosolie.

De juiste voedingskeuze kan het verschil maken tussen een gezond lichaam in balans en een lichaam met overgewicht of zelfs obesitas. Een simpele stelregel is: hoe minder ingrediënten, hoe beter. Je hoeft echt niet meteen je hele voedingspatroon om te gooien: ieder stapje dat je maakt is waardevol voor je gezondheid.

Meer over vetten en voeding: Olie en vetten in de voeding

 

Joske Ten Bosch – Mosselman
Voedingscoach en gewichtsconsulent

Lotus Vitaal foodcoaching
Denemarkenstraat 4, Drunen
www.lotusvitaal.nl
joske@lotusvitaal.nl
tel: 06 17 43 79 40

Volg Joske op facebook: www.facebook.com/lotusvitaal