food-field-spelt

Spelt beter dan tarwe?!

Een paar stellingen:

Spelt is beter omdat het minder calorieën bevat?
Niet waar. Spelt bevat ca 350 kcal per 100 gram, tarwe ca 320 kcal.

Spelt is beter omdat het langzame koolhydraten bevat.
Niet waar. Spelt bevat weliswaar vrijwel uitsluitend langzame koolhydraten (koolhydraten dus die geleidelijk door ons lichaam worden opgenomen, dit in tegenstelling tot suikers), maar precies hetzelfde geldt voor tarwe.

Spelt is beter omdat het meer goede voedingsstoffen bevat?
Waar. Tarwe is de laatste decennia door de industrie erg veredelend teneinde een ras te kweken met een maximale opbrengst. De keerzijde is dat deze rassen tarwe aanzienlijk minder voedingsstoffen bevatten. Met name de hoeveelheid eiwitten blijft in deze ‘racetarwe’ ver achter. En spelt heeft die bewerkingen en veredelingen – net als bijvoorbeeld kamut en quinoa – vooralsnog niet ondergaan.

Spelt is ook beter dan volkoren?
Niet altijd waar. Speltbrood kan net zoals tarwe worden gebakken van bloem of van volkorenmeel. In het eerste geval zijn er waardevolle voedingsstoffen uit het meel gezuiverd om een egaal en gekleurd kruim te verkrijgen. Het beste is van beide broodsoorten de volkoren variant te eten.

 

In onze winkel hebben wij het volgende spelt assortiment:

  • Spelt brood (dagvers of bake-off / biologisch of niet-biologisch / 100% speltvolkoren)
  • Spelt eierkoeken
  • Spelt crackers
  • Spelt rijstwafels
  • Spelt drink (provamel)
  • Spelt deegwaren / pasta’s
  • Spelt biscuits
  • Spelt beschuit
  • Spelt meel (volkoren)
  • Spelt (volkoren) muesli / cruesli
  • Spelt bladerdeeg (diepvries)

Meer weten over spelt en granen? Lees meer >