coca-cola-life

De waarheid achter Coca Cola Life, Stevia en andere zoetstoffen

Binnenkort kleurt het Coca Cola schap in de supermarkten groen. Coca-Cola Life is een nieuw alternatief inspelend op de koolhydraat-arme behoefte en ook voor de anti-light (lees aspartaam) klanten. Maar wat is de waarheid achter de gebruikte zoetstoffen. Een korte samenvatting.

Coca-Cola Life wordt gezoet met Stevia (= steviolglucosiden, E960, soms ook wel honingkruid genoemd). Zoetkracht is 200-300 x krachtiger dan suiker, dus je hebt maar heel weinig nodig. Levert geen energie (dus geen koolhydraten). Er wordt verteld / gesuggereerd dat Stevia natuurlijk is maar het proces om dit uit de (natuurlijke) stevia plant te halen is ingewikkeld (en met gebruik van chemische hulpmiddelen), dus van een natuurlijke zoetstof kan niet worden gesproken. ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is 4 mg/kg lichaamsgewicht. In frisdrank mag 80 mg/liter zitten. Mn voor kinderen dus opletten voor mogelijk overmatig gebruik.

Coca-Cola Light wordt gezoet met Aspartaam (E951). Zoetkracht is 200 x krachtiger dan suiker, dus je hebt maar heel weinig nodig. Aspartaam bestaat uit twee natuurlijke aminozuren (bouwstenen eiwitten) en methanol. Methanol is in grote hoeveelheden schadelijk voor het lichaam. Echter, de bijdrage die afkomstig is uit aspartaam is echter zo klein dat het te verwaarlozen is. Methanol komt ook gewoon voor in voedingsmiddelen zoals groenten en fruit. De veiligheid van aspartaam is uitgebreid onderzocht en geëvalueerd. Hieruit komt naar voren dat consumptie van aspartaam onder de ADH geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is 40 mg/kg lichaamsgewicht.

Beide zoetstoffen zijn dus niet per definitie slecht, maar het zijn geen natuurlijke zoetstoffen. Ook is er nog onvoldoende bewijs om vast te stellen dat het gebruik van dit soort (calorie-arme) zoetstoffen de energie-inname en het lichaamsgewicht verminderen. Ondanks het gebruik van steeds meer zoetstoffen is het probleem van overgewicht niet afgenomen. En het alleen omschakelen naar kunstmatig gezoete dranken en zoetjes in koffie of thee is onvoldoende om overgewicht te bestrijden.

Vooralsnog ben ik geneigd te zeggen dat de kleur “groen” eerder een kenmerk is van een (marketing)hype en niet van een (gezonde) trend.

Meer weten: Zoetstoffen of kijk op www.zoetstoffen.nl

Bron: Henny de Lint