Paleo Recept: Spaghetti van Courgette

“Ik heb nog nooit zulke lekkere spaghetti op, serieus!”

Saus:

  • 3 grote tomaten (eerst even wellen in bouillon en schillen)
  • 2 tenen knoflook, gepeld en het liefst geperst
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 40 gram verse basilicum
  • Naar smaak herbamare en peper toevoegen

Instructie:
Mix de ingrediënten in de food processor totdat het een glad mengsel is.
Spaghetti:

  • 300 gram biologisch rundvlees (of 1 pakje vegetarisch gehakt van de hobbit)
  • 1 Courgettes
  • Julienne peeler (of rasp)

Instructie:
Maak van de courgette de spaghetti met behulp van de Juliene peeler. Bak het vlees en de courgette spaghetti in een pan met wat olijfolie en zout. Als het vlees klaar is gooi je de saus erbij. Eventueel nog aanvullen met blauwader kaas of geraspte kaas erdoor doen.

Wat doe je met hummus?

Hummus, hoemoes, hoummous, humus, humous. Tja, wat doe je ermee? De mogelijkheden zijn eindeloos! Even wat ideetjes:

Smeer het op je brood, cracker, rijstwafel etc. Of gebruik het als dip met stukjes groenten. Of wat dacht je van een verrassende ‘saus’ bij je wrap, taco of wellicht zelfs als alternatieve tomatensaus op je pizza-bodem!

Maak een lekkere frisse salade met sla, uienringen en fijngesneden groenten. Doe dit voor ieder persoon in een kommetje, en maak het met één of twee eetlepels Hummus af. Een klein beetje paprikapoeder of cayennepeper er overheen voor de decoratie.

Serveer de Hummus als een dipsausje bij een verjaardag, samen met rauwkost zoals bijvoorbeeld strookjes fijngesneden paprika of stukjes bloemkool.

Eenvoudigweg tijdens het ontbijt voor op de boterham, bijvoorbeeld op een snee speltbrood.

In de Arabische landen wordt Hummus ook vaak geserveerd bij de Falafel.

Ook leuk om te weten is dat kikkererwten – naast dat ze erg lekker zijn – ook boordevol eiwitten en vitamines zitten (vitamine B, zink, ijzer).

 

Een paar links voor lekkere recepten

Recept ‘guacummus’ 

Hummus Jamie Oliver

17 Manieren om de hele dag door hummus te eten

Hummus als superfood

 

De waarheid achter Coca Cola Life, Stevia en andere zoetstoffen

Binnenkort kleurt het Coca Cola schap in de supermarkten groen. Coca-Cola Life is een nieuw alternatief inspelend op de koolhydraat-arme behoefte en ook voor de anti-light (lees aspartaam) klanten. Maar wat is de waarheid achter de gebruikte zoetstoffen. Een korte samenvatting.

Coca-Cola Life wordt gezoet met Stevia (= steviolglucosiden, E960, soms ook wel honingkruid genoemd). Zoetkracht is 200-300 x krachtiger dan suiker, dus je hebt maar heel weinig nodig. Levert geen energie (dus geen koolhydraten). Er wordt verteld / gesuggereerd dat Stevia natuurlijk is maar het proces om dit uit de (natuurlijke) stevia plant te halen is ingewikkeld (en met gebruik van chemische hulpmiddelen), dus van een natuurlijke zoetstof kan niet worden gesproken. ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is 4 mg/kg lichaamsgewicht. In frisdrank mag 80 mg/liter zitten. Mn voor kinderen dus opletten voor mogelijk overmatig gebruik.

Coca-Cola Light wordt gezoet met Aspartaam (E951). Zoetkracht is 200 x krachtiger dan suiker, dus je hebt maar heel weinig nodig. Aspartaam bestaat uit twee natuurlijke aminozuren (bouwstenen eiwitten) en methanol. Methanol is in grote hoeveelheden schadelijk voor het lichaam. Echter, de bijdrage die afkomstig is uit aspartaam is echter zo klein dat het te verwaarlozen is. Methanol komt ook gewoon voor in voedingsmiddelen zoals groenten en fruit. De veiligheid van aspartaam is uitgebreid onderzocht en geëvalueerd. Hieruit komt naar voren dat consumptie van aspartaam onder de ADH geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is 40 mg/kg lichaamsgewicht.

Beide zoetstoffen zijn dus niet per definitie slecht, maar het zijn geen natuurlijke zoetstoffen. Ook is er nog onvoldoende bewijs om vast te stellen dat het gebruik van dit soort (calorie-arme) zoetstoffen de energie-inname en het lichaamsgewicht verminderen. Ondanks het gebruik van steeds meer zoetstoffen is het probleem van overgewicht niet afgenomen. En het alleen omschakelen naar kunstmatig gezoete dranken en zoetjes in koffie of thee is onvoldoende om overgewicht te bestrijden.

Vooralsnog ben ik geneigd te zeggen dat de kleur “groen” eerder een kenmerk is van een (marketing)hype en niet van een (gezonde) trend.

Meer weten: Zoetstoffen of kijk op www.zoetstoffen.nl

Bron: Henny de Lint

 

 

Inspiratie voor het weekend

Met de klok mee:

Baquette Desemenzo met Kip-pepersalade

Omelettaartjes met Comté AOP en Chutney

Tapas met oa Brie de Meau, Truffeltapenade, Gevulde peppadews, Zongedroogde tomaatjes

Salade met verse dadels en Korenbloem Blauw (BIO)

 

image